Naam: Lies de Bruijn
Adres: Doeldreef 33 4724 BL Wouw
Geboren: 27 november 1966, Raamsdonksveer
Telefoon: 06-42626110
Email: info@debruijn-advies.nl
Opleidingen en trainingen
2011 TA Coach/Counseling Ta-academie Nederland
2009 Scenarioplanning, wijzer in de toekomst, Jan Nekkers
2008 Train de trainers Skills TNO
2006 Train de trainers Franklin& Covey 7-habits of highly effective people
2005 MBA strategic management, Lemniscaat school
2005 Change management Itaka, Cornell Univesity, New York USA.
2005 Strategic &Human Resource Dimension of Globalization, Ithaca, New York
2002 Intervisie en supervisie methodieken
2001 101 Transactionele Analyse
2000 Opleiding organisatiekunde, ArboNed
2000 Post HBO adviseur arbeid en gezondheid
1996 Dramatische expressie
1995 Train de trainers preventie van en omgaan met agressie lastig gedrag en geweld
1994 Specialisatie kinder en jeugdpsychiatrie
1993 Management voor verpleging en verzorging, IBM
1992 Verpleegkunde, GGZ WNB
Werkervaring
2010 - heden DeBruijnAdvies, organisatieontwikkeling en advies
Ondersteunen van organisaties, teams en individuen bij ontwikkel- en verandervraagstukken.
- Onderzoek, analyse op organisatie, team niveau (vanuit strategisch en systemisch perspectief).
- Advisering ontwikkelprogramma, verbeterprogramma uitgaande van de visie en strategische keuzes van de organisatie.
- Uitvoeren ontwikkelprogramma, versterken vaardigheden, gedrag en houding om gewenste verandering te realiseren.
- Evaluatie en advies borging in de organisatie van het geleerde.
Docent Avans+ Integraal gezondheidsmanagement, thema's kwaliteit van de arbeid, mentaal verzuim, werkdruk en bevlogenheid. Begeleiden van studenten bij afstudeerproject/thesis.
www.debruijn-advies.nl
Projecten:
- Ontwikkelen en uitvoeren opleidingsprogramma's'leiderschap nieuwe stijl'
- Revante revalidatiecentrum; personal coaching/ trainingen omgaan met lastig gedrag, agressie en geweld/ teambegeleiding secretariaat en team
- ergotherapeuten
- FZR; workshops verzuim en inzetbaarheid
- FZR; evaluatie overlegstructuur bestuurders
- TanteLouise- Vivensis; ontwikkelprogramma gewenst gedrag, opleidingsprogramma ondernemerschap in de zorg
- ROC Zeeland; teamontwikkeling trajecten
- SKOB: management ondersteuning
- MIR: maritiem instituut de Ruyter; ontwikkelen visie op de toekomst
- MBZK: ministerie van binnenlandse zaken; strategische
- keuzes voor de toekomst verkennen
- Sociale Dienst Walcheren: scenario's opstellen mens ontwikkel bedrijf Zeeland
- TNO: onderzoek organisatiemodel sociale onderneming 2012-2013
- ChainWorks: interim projectleider Dariuz Training&Certificering
2009- 2010 Chainworks consultancy en HR diensten
Senior consultant:
ontwikkelen en uitvoeren van trainingen. Onder andere trainingen voor consulenten, casemanagers, werkleiders WSW in het kader van begeleiden en uitvoeren van trajecten, ontwikkeling van cliënten en medewerkers.
Daarnaast ontwikkelen en uitvoeren van Train de Trainer programma's en opleiding leidinggeven in het middenkader.
Manager Dariuz Training en certificering: verantwoordelijk voor de planning, uitvoering en ontwikkeling van trainingen die landelijk worden verzorgd door een groep van twaalf trainers. Deze trainingen worden in opdracht van Dariuz door trainers van TNO-arbeid en ChainWorks gegeven.
Naast het organiseren van dit proces verantwoordelijk voor het ontwikkelen van nieuwe trainingen en het begeleiden van trainers.
Projecten:
- TanteLouise- Vivensis; van kernwaarden naar ontwikkeling van gewenste kennis, houding en gedrag van alle medewerkers
- Landergroep; methodische uitgangspunten als basis voor het handelen van alle medewerkers. Workshops en begeleide intervisie
- Allévo verpleging en verzorging; analyse naar de teameffectiviteit vandrie teams binnen het verpleeghuis Cornelia. Plan van aanpak teamontwikkeling (training, coaching)
- Bavaria; training midden kader
- Franciscus ziekenhuis; teambegeleiding in het kader van omgaan met lastige klanten
- Franciscus ziekenhuis; teamontwikkeling afdeling informatisering en automatisering
- Gemeente leiden afdeling SOZA; toekomstperspectief, roldefiniëring, strategische keuzes en plan van uitvoering
- Dariuz training en certificering
2007-2009 TNO Arbeid (kwaliteit van leven)
Senior adviseur/ onderzoeker:
Ik was in deze periode actief met de volgende opdrachten in samenwerking met adviseurs onderzoekers binnen de BU TNO Arbeid.
Projecten:
- Onderkant arbeidsmarkt; Onderzoek sociale economie in Nederland en Europa. Nieuwe mogelijkheden onderzoeken om werk te organiseren voor mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt.
- Ontwikkelen instrumenten begeleiding onderkant arbeidsmarkt; instrumenten die gegevens in kaart brengen die van belang zijn bij het zoeken naar werk. En instrumenten die het functioneren van deze doelgroep in beeld brengen met daaraan gekoppeld richtingen om verder te ontwikkelen waardoor kansen op de arbeidsmarkt vergroot worden.
- Uitvoeren van Skills trainingen; trainingen voor kwetsbare doelgroepen gericht op zelfbewustzijn en activering naar arbeid
- Analyse en interventies werkdruk en bevlogenheid interne en externe klanten.
- Strategisch personeelsplanning gemeenten; proces begeleiding; verhelderen en inzichtelijk maken van strategische keuzes en aanwezige en gewenste capaciteiten van medewerkers. Op basis hiervan een planningsystematiek ontwikkelen om het proces van strategische planning van personeel effectief te sturen en ondersteunen.
2002-2006 ArboUnie
Senior consultant:
Op basis van project en programmamanagement heb ik samen met collegae gezondheidsmanagement op maat, voor een aantal organisaties vorm en inhoud gegeven. Voor deze opdrachten was het van belang dat alle onderdelen in de organisatie werden betrokken. Dat betekende het organiseren van strategie sessies met directie en management teams om de doelen en gewenste resultaten vast te stellen. Vervolgens opstellen plannen van aanpak die de basis vormde voor het project. In deze trajecten is veel aandacht besteed aan kennis competenties en houding van leidinggevenden en werknemers door training, workshops en coachen.
In deze projecten werd gewerkt met bonus malus afspraken gebaseerd op een vooraf vastgesteld verzuimpercentage en frequentie.
Deze opdrachten heb ik voor de volgende organisaties uitgevoerd als projectleider, programmamanager en trainer:
Thuiszorg West Brabant, Franciscus ziekenhuis, Allévo thuiszorg en V&V, Nuplex Ressins, Philip Morris Holland, Perfetti van Melle, Akros, Marklandcollege, gemeente Roosendaal en Bergen op Zoom, Gemeente Goes, Gemeente Terneuzen, NS reizigers Rotterdam, Utrecht, Den Haag.
Voor Nuplex en Perfetti heb ik een managementgame ontwikkeld en gegeven in het kader van 'Van verzuim naar inzetbaarheid'. Een thema wat steeds actueler werd (doordat verzuimpercentages daalde) en omdat werkgevers in toenemende mate ervaren dat betrokkenheid en motivatie van medewerkers de sleutel is voor succesvolle bedrijfsresultaten.
Aanvullend heb ik voor ArboUnie de volgende thema's en opdrachten in mijn takenpakket gehad:
- Training intermediair Agressie en Geweld in het primair en voortgezet onderwijs (in samenwerking met het instituut voor Psychotrauma en Schouten en Nelissen).
- Trainingen gebaseerd op de 7 habits van Stephen Covey; van effectiviteit naar inspiratie.
- Vitalisering op basis van functierisicoprofielen. (verbinden van strategische organisatie doelen aan risico's op individueel en teamniveau als basis voor ontwikkelprogramma's en vitaliseren van organisaties)
- Begeleiden van directie- MT sessies in het kader van ontwikkelen missie en visie en vaststellen strategische doelen en resultaten
1999-2002 ArboNed
Adviseur arbeid en gezondheid:
bij ArboNed ben ik gestart als bedrijfsverpleegkundige, na een half jaar ben ik als arbeid en organisatie adviseur gaan werken. Mijn takenpakket bestond uit verzuimspreekuur, risico inventarisaties en periodiek gezondheidskundig onderzoek.
Ik heb in deze functie kennis gemaakt met verzuim van medewerkers in verschillende bedrijven en de wijze waarop hier door werkgevers en arbodiensten mee omgegaan werd. De invoering van de wet Verbetering Poortwachter heb ik aangegrepen om visiebijeenkomsten en trainingen te organiseren om werkgevers en werknemers mee te nemen in een andere kijk op verzuim. Die andere kijk hield vooral in dat werkgevers en werknemers veel meer met elkaar in gesprek moesten gaan. Gesprekken gericht op het onderzoeken van mogelijkheden om te werken, inzetbaarheid en elkaar aanspreken op verantwoordelijkheden. In deze periode heb ik onderzoek gedaan naar werkbeleving en verzuim in gezondheidszorginstellingen (o.a. Savelanden en GGD Tilburg en den Bosch) en productiebedrijven (Polynorm, Tetrapak).
De analyses van deze onderzoeken zijn vervolgens de aanleiding geweest voor het ontwikkelen en uitvoeren van trainingen op het gebied van:
- Verzuimmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Teameffectiviteit
- Stressmanagement
- Situationeel leiderschap
- Omgaan met agressie en geweld
1992-1998 Kinder en jeugdpsychiatrisch centrum de Mark, Breda
Binnen deze organisatie ben ik werkzaam geweest als sociotherapeut op groepen voor jongeren in de leeftijd van 12 tot 16 jaar met psychische en psychiatrische aandoeningen. In deze periode heb ik drie jaar op een klinische afdeling gewerkt waar voornamelijk jongeren in crisis situaties werden opgenomen en drie jaar op een dagbehandelingsetting. Vanuit de dagbehandelingsetting werd nauw samengewerkt met de school die verbonden was aan de Mark, de Berkenhof.
Naast mijn werkzaamheden binnen de groepen heb ik binnen de Mark en de Hans Berger Kliniek trainingen gegeven in het kader van preventie van en omgaan met lastig gedrag, agressie en geweld. Deze trainingen hadden naast een duidelijk theoretisch kader een sterk praktijkgerichte aanpak door het oefenen van situaties uit de praktijk en het aanleren van vaardigheden om in situaties van fysiek geweld schade en letsel zoveel mogelijk te voorkomen.
De basis van deze training heb ik later gebruikt voor trainingen en workshops in het onderwijs onder andere, ROC Terneuzen, ROC Zeeland, Munnikenheide college.